Ефективне вивчення англійської мови: методи й підходи

Ефективне вивчення англійської мови: методи
й підходи

Автор: Катерина Попроцька

Культура вивчення англійської мови налічує кілька століть. За цей час людство встигло розробити десятки способів ефективного вивчення англійської мови. Непрофесіоналові дуже важко розібратися, що таке підхід, що таке метод і чим вони відрізняються між собою, а головне: які способи дійсно ефективні. Ми пропонуємо короткий, але максимально ємний огляд найбільш значущих і поширених поглядів на ефективне вивчення англійської мови.

З чого все почалося?

Чи вивчали люди іноземні мови до того, як з'явилися підручники і словники? Звичайно ж, так! Люди вивчали мови, адаптуючись в іншому мовному середовищі, намагаючись повторювати те, що чули, в такий спосіб знаходячи потрібні звуки і слова. Чи ефективне таке вивчення англійської мови? Так, якщо у вас є на це як мінімум 10-15 років, все вийде. Цей спосіб називається натуральним, тобто природним. Відчувши потребу вивчати мови швидше, люди розробили словники і граматики – збірки мовних правил.

Другим кроком розвитку методики вивчення мов став підхід, який сьогодні ми називаємо класичним. Цей підхід був сформований до кінця XVIII століття, а його основою є всім відома граматико- перекладацька методика. Згідно з цією методикою, мова – система граматичних формул і правил, а володіння мовою позначає вміння оперувати граматикою і правильно перекладати лексику. Безумовно, в порівнянні з натуральним методом, озброєне словниками і граматиками вивчення англійської мови було значно ефективнішим. Однак сьогодні, після чотирьох століть, використовувати лише граматико- перекладацький метод – це злочин проти людства.

Щоб краще зрозуміти, як сильно ви помиляєтеся, вибираючи граматико-перекладацький метод, ми використовуємо художнє порівняння. Уявіть, що вивчення англійської – це подорож на інший кінець континенту. Так, винахід колеса (читайте – граматики) значно прискорив пересування людей. Але чи означає це, що сьогодні ми повинні їхати відпочивати до Іспанії на возі протягом місяця, вмираючи від спеки і зупиняючись на нічліг посеред поля, коли вже винайдені літаки? Відповідь очевидна. Ми залишаємося вдячні тому, хто склав правила граматики (сподіваємося, цій людині поставили пам'ятник за ґрунтовну наукову розвідку), але все ж робимо висновок, що класичний підхід до вивчення англійської мови безнадійно застарів.

Нове – значить ефективне вивчення англійської, чи так це?

Ми вже знаємо, чому так важливо вибирати саме сучасні методики, якщо ми зацікавлені в ефективному вивченні англійської мови. Логіка підказує, що чим новіше, тим ефективніше. Практика свідчить про інше. У XX столітті викладачі англійської мови, визнавши неефективність граматико-перекладацького методу, почали винаходити принципово нові способи вивчення англійської. 70-ті роки минулого століття відзначилися великою кількістю експериментальних методів.

Один з них – метод фізичного реагування (total-physical response). За правилами цього методу, студент на перших стадіях (а це кілька місяців) не говорить абсолютно нічого. Спочатку студент отримує певну кількість знань, які зберігаються в його пасивному запасі слів. Спочатку читаючи і слухаючи англійську мову, студент не говорить. Друга стадія – фізичне реагування, студент відповідає на запитання або завдання англійською. Тільки після цього можна починати говорити. Ідея цього методу полягає в тому, що починаючи говорити, студент вже відчуває себе комфортно і впевнено в мовному середовищі. Однак, як показала практика, людині дуже складно на слух визначити слово, яке вона жодного разу сама не вимовила, тому так важливо розвивати різні мовні компетенції одночасно: читання, слухання, говоріння.

Ще один метод, який здавався прогресивним свого часу, але не виправдав очікувань на практиці – аудіо-лінгвістичний метод (audio-lingual method). Суть цього методу в тому, що студент на перших етапах багато разів повторює почуте англійською мовою аудіо. Після цього передбачається, що студент на наступних етапах може використовувати почуте і завчене в своїй промові. Насправді людина може легко використовувати в своїй промові тільки ті мовні структури (речення), які вона може сама скласти. В іншому випадку згадати навіть багато разів повторене речення все ж дуже складно. Саме тому аудіо-лінгвістичний метод може бути використаним лише частково, а як самостійний підхід, незважаючи на свою новизну, він не може забезпечити ефективне вивчення англійської мови.

Що ж дійсно працює?

Що ж дійсно працює для ефективного вивчення англійської?

Щоб визначити, що нам потрібно для ефективного вивчення англійської мови, потрібно перш за все зрозуміти, що ми вкладаємо в цю фразу. Будь-яка дія вважається ефективною, якщо її мета досягнута за прийнятний термін. Якщо терміни у кожного з тих, хто читає цю статтю, можуть бути різними, то мета в глобальному сенсі у всіх тих, хто вивчає англійську мову, одна: володіти мовою на тому рівні, який дозволяє здійснювати комунікацію.

Щоб якомога швидше оволодіти навиком комунікації англійською мовою, потрібно її вивчати не як список правил або набір слів, а як систему комунікативних актів. Привітатися з вчителем, попросити відкрити вікно в автобусі, висловити своє обурення на роботі, освідчитися в коханні біля моря – все це комунікативні акти, які ми можемо здійснити, володіючи достатньою кількістю інструментів. Це означає, що ви повинні припинити вивчати правила і почати збирати комунікативні інструменти до свого арсеналу.

Підхід, що забезпечує найбільш ефективне вивчення англійської мови, називається комунікативним. Слідуючи цьому підходу, фахівці в галузі лінгвістики та педагогіки стверджують, що мова не є набором слів і граматичних формул, а скоріше способом мислити і представляти світ. Ефективне вивчення англійської можливе тільки в разі, коли студент не просто намагається комунікувати англійською, а й дивитися на світ по-англійськи. Це здається важким завданням, але ви не відчуєте цієї складності, свідомість сама перебудується на мислення з іншого боку, якщо ваш викладач використовує правильну методику.

Як визначити, що ваш викладач дотримується комунікативного підходу?

Ми вже визначили, що якщо ви хочете дійсно спілкуватися англійською (а не тільки читати і перекладати), найбільш ефективним способом вивчення англійської мови є комунікативний підхід. Частину справи зроблено. Тепер ми навчимо вас визначати, чи використовує школа комунікативний підхід.

Перша ознака – школа називається Project 12. Якщо вам цього недостатньо, ось головні правила комунікативного підходу.

  1. Під час уроку використовується велика кількість різних видів роботи: індивідуальна, парна, групова, колективна, швидкі питання, розмова-дискусія. Щоб досягти максимальної ефективності у вивченні англійської, різні види роботи мають часто змінюватися, щоб адаптувати студента до різних видів комунікації англійською в житті.
     
  2. Принцип «Fluency rather than accuracy» – говорити вільно, а не без помилок. Учитель повинен розуміти і пояснювати студентам, що потрібно говорити в першу чергу, а потім уже говорити правильно. Вільна атмосфера, в якій не страшно говорити, – єдина можливість навчитися комунікувати іноземною мовою.
     
  3. Роль викладача далека від університетського лектора і навіть від шкільного вчителя англійської. Викладач, який працює в правильній методиці ефективного вивчення англійської мови ,– це координатор, який допомагає говорити, а не тільки сам класно говорить англійською.
     
  4. На уроках використовується методика task-based language learning (TBLL) – вивчення мови, засноване на завданнях. Це правило особливо припаде до душі тим, хто вперто твердить, що любить математику, і тому йому складно вивчати англійську. Всупереч загальній думці, математичний склад розуму жодним чином не заважає ефективному вивченню англійської мови, а навіть навпаки, якщо ваш викладач добре знає TBLL. При такому підході урок англійської схожий на урок математики: у нас є завдання (певне комунікативне завдання) і мовні інструменти, якими ми володіємо. Все, що вам потрібно – в правильно порядку використовувати інструменти, склавши їх у рівняння.

Прочитавши ці правила, можливо, ви вже побігли реєструватися на курси. Якщо це не так, мабуть, ви перебуваєте під впливом дуже поширеного міфу про комунікативну методику ефективного вивчення англійської мови. Цей міф звучить приблизно так: оскільки головна мета – навчити людину спілкуватися англійською, акцент робиться на лексиці, а граматиці не приділяється належна увага. Поспішаємо вас заспокоїти, це зовсім не так! Чому ми звикли думати, що лексика і граматика – це окремі речі? У більшості шкіл головна проблема полягає в тому, що лексика і граматика розлучені назавжди і дуже сумують одне за одним. Насправді, мовні інструменти в межах одного завдання можуть бути і лексичними, і граматичними, і лексико-граматичними. Вам може здатися, що вчитель не приділяє належної уваги граматиці в разі, коли він відмовлятися від класичної презентації правил за типом: «Використовуємо Present Simple в таких випадках. Запам'ятайте і на наступному уроці розкажіть». Граматика має вивчатися в межах комунікативної методики.

Далі ми пропонуємо приклади методів і прийомів, які можуть здійснюватися викладачем.

Методи і прийоми в межах комунікативного підходу

Методи і прийоми в межах комунікативного підходу

  1. Контекстний метод. При цьому методі нові слова вивчаються в контексті. Це означає, що студенти повинні зрозуміти, що значить певне слово, виходячи із загального розуміння всього тексту. Цей спосіб ефективніше перекладів, адже він максимально активізує розумову діяльність і будує зв'язки між словом в англійській і поняттям у свідомості людини. Такі зв'язки набагато міцніше простого запам'ятовування перекладу слова рідною мовою.
     
  2. Інтегративний метод передбачає ефективне вивчення англійської, інтегрованої в знання з інших сфер. Розгляд мови в межах однієї вузької теми не може бути продуктивним. Вивчаючи англійську, студенти повинні отримувати додаткову інформацію на різні теми: культура, соціологія, історія, кулінарія, астрономія, домашні тварини, подорожі. Повний перелік не вміститься в одній статті. Головне, що потрібно зрозуміти: англійська – це не окрема від усього знакова система, це спосіб передачі картини світу, а значить – ефективне вивчення англійської не може бути здійснено без ефективного пізнання світу в цілому. Цей метод не тільки дає безліч тем для роздумів і розмов на уроках, а й перетворює запам'ятовування нової лексики або нового граматичного часу в захопливий процес, а не нудне зубріння.
     
  3. Рольова гра. Цей метод передбачає, що студент отримує певну роль (наприклад, продавець у магазині) і взаємодіє з іншим студентом, який отримав свою роль (наприклад, покупець). Звичайно ж, в такому разі студенти отримують допоміжні матеріали: список слів і фраз, граматичних структур, які вони можуть використовувати. Але ефективність такого способу вивчення англійської мови полягає в тому, що студенти не просто повторюють слова і фрази, а в реально комунікативній ситуації (нехай і змодельованій) вибирають потрібні мовні інструменти і правильно їх використовують самостійно. При такому методі викладач спостерігає, підказує, але не позбавляє студентів можливості самим спробувати скласти і сказати потрібне речення.
     
  4. Метод Anitemdescription – гра, яка поза уроками англійської мови відома як Alias. У цій грі необхідно описати слово або словосполучення, вказане на картці, при цьому не використовуючи корінь цього слова. Такий метод корисний як мінімум з трьох причин. Перша: людина вчитися пояснювати слова, а не перекладати їх, і якщо вона не може згадати слово в потрібний момент в реальному житті, то зможе його пояснити – і комунікація все одно відбудеться. Друга причина: слова вивчаються безпосередньо в процесі спілкування англійською. Третя причина: інші студенти теж активно залучені в те, що відбувається, адже ця гра двостороння. Крім цього, активізується синонімічний ряд і взаємодія в групі позитивно впливає на атмосферу на уроці.
     
  5. Chainstory – гра, яка не тільки сприяє ефективному вивченню англійської мови, а й проявляє фантазію і індивідуальність студентів. Суть гри полягає в колективному складанні історії: кожен студент по черзі складає речення, продовження попереднього. Ця вправа працює одночасно і на активацію словникового запасу, і на тренування граматичних структур.
     
  6. Метод інтервальних повторень. Ця техніка використовується, щоб краще запам'ятовувати нові слова і поняття. Ви повинні повторювати вивчений матеріал через певні проміжки часу. Наприклад, якщо ви вчите нові слова, то їх слід повторити кілька разів протягом одного заняття, потім повторити на наступний день. Потім ще раз через кілька днів і, нарешті, закріпити матеріал через тиждень. Якщо ви вчите слова самостійно, знадобиться відслідковувати потрібну кількість часу. Але якщо використовуєте професійну школу, напевно програма вже розрахована так, щоб вивчати слова за методом інтервальних повторень.

Унікальні авторські методики: добре чи погано?

Унікальні авторські методики: добре чи погано?

  • Метод Пімслера
    Широко розрекламований і досить відомий серед викладачів. Як зазначено в описі на сайті автора: «Заняття розбиті на 3 курси по 30 уроків тривалістю півгодини. Всі уроки проводяться двома дикторами – російським і англомовним. Завдання учня – уважно слухати і виконувати все те, що говорять диктори. Оскільки навчання поєднує аудіювання та вимову, вам легко буде навчитися спілкуватися з іноземцями. Цей метод сприяє швидкому запам'ятовуванню інформації. За освітні проміжки в 20-30 хвилин методика дозволяє запам'ятати до 100 слів. Таким чином, до кінця навчання ви повинні знати від 2 000 до 3 000 слів». Безумовно, приділяти достатньо уваги вимові – це перевага цього методу. Однак одного знання трьох тисяч слів недостатньо, потрібно їх активізувати в конкретних комунікативних ситуаціях. З досвіду автора цього методу можна взяти активне прослуховування англомовних дикторів. Поки це все, рухаємося далі.
     
  • Метод Олександра Драгункіна
    Автор цієї методики прославився тим, що просував ідею використання русифікованої транскрипції для запам'ятовування англійських слів. Автора не турбує неправильна вимова, адже акцентів і варіантів вимови так багато, що не обов'язково звучати правильно. Це той випадок, коли сліпого наслідування мети «просто говорити» – недостатньо. Який прогресивною та унікальною не була б методика, вивчати потрібно справжню мову, а не його адаптацію під вас.
     
  • Метод Дмитра Петрова
    Головне завдання в цьому методі – довести до автоматизму набір основних формул і алгоритмів англійської мови, які дозволяють з обмеженої кількості слів формувати практично необмежену кількість фраз і речень, що становлять достатню для розуміння і спілкування базу. Такий курс – це 16 відеоуроків тривалістю годину, які складаються з продуманих і перевірених матеріалів. Мінусом такого методу є обмеженість тематики, одноманітність уроків, а також неможливість підлаштовуватися під індивідуальність студента.

Можемо з упевненістю сказати, що жоден метод вивчення іноземної мови не може бути ефективний в одиночному використанні. Лише правильна комбінація відповідно до рівня знання англійської студентами та їх конкретними цілями може дати дійсно хороші результати. Наприклад, на одному уроці, інтегруючи знання з географії та англійської мови, студенти грають в Alias зі словами на тему подорожі, потім викладач пропонує рольову гру «Розмова в літаку», а нова граматична тема розглядається за контекстним методом, при розборі автентичного тексту з сайту про авіаперельоти. Якщо ви сумніваєтеся, що ви самі можете так організувати своє навчання англійської, звертайтеся до школи Project 12!